Przyczyny awarii
W celu pomocy w identyfikacji uszkodzeń w sytuacjach reklamacyjnych i udzielenia porad na temat sposobów uniknięcia przyszłych awarii, poniższe informacje przedstawiają najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. Aby uzyskać więcej informacji skontaktuj się z nami.
ZABRUDZENIE OLEJOWE
Przyczyny:
- Gdy używany jest zatkany/uszkodzony lub niskiej jakości filtr oleju
- Nadmiar wilgoci prowadzący do przedwczesnej degradacji oleju
- Duża ilość nagaru w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej
- Olej zanieczyszczony paliwem
- Cząsteczki nagaru osadzające się w przewodach olejowych
Zapobieganie:
- Stosowanie nowego oleju i filtrów pomaga ograniczyć ryzyko zabrudzenia
- Wymiana lub oczyszczenie przewodów doprowadzających olej i wbudowanych mikrofiltrów
- Zachowanie ostrożności podczas wymiany oleju aby zapobiec przypadkowemu zanieczyszczeniu
- Sprawdzenie stopnia zużycia silnika, w którym z czasem mogą się wytworzyć metalowe opiłki dostające się do oleju
OVERSPEEDING
Przyczyny:
- Modyfikacje silnika, w tym "chipowanie" czy "over-fuelling" (nadmierne zasilanie paliwem)
- Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki
- Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu zmiennej geometrii
- Zużyte wtryskiwacze
- Utrata sygnału do elektronicznego siłownika/sterownika (SREA) przepustnicy spalin lub sterowania zmienną geometrią
Oznaki:
Zapobieganie:
- Należy sprawdzić czy przewód dolotowy nie jest przerwany czy zablokowany
- Upewnij się, że zawór upustowy lub mechanizm zmiennej geometrii rusza się swobodnie i jest dobrze skalibrowany
- Unikaj chip-tuningu i nadmiernego zasilania paliwem
BRAK SMAROWANIA
Przyczyny:
- Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju
- Niski poziom oleju w misce olejowej
- Niewłaściwa uszczelka przewodu zasilającego powodująca ograniczenie dopływu oleju
- Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju
- Nie zalanie turbosprężarki olejem przed pierwszym uruchomieniem
Oznaki:
- Ślady odłożonego materiału z łożyska ślizgowego
Zapobieganie:
- Sprawdzić czy ciśnienie oleju jest prawidłowe
- Zalać turbosprężarkę olejem przed pierwszym uruchomieniem
- Nie wolno stosować silikonu do montażu uszczelek olejowych gdyż może on z łatwością oderwać się i zablokować przepływ oleju
- Wyczyszczenie lub wymiana przewodów doprowadzających olej usunie osady węgla i zabrudzenia mogące ograniczać dopływ oleju do systemu łożyskowania
- Użyj świeżego oleju i nowych filtrów przed montażem nowej turbosprężarki
CIAŁO OBCE
Przyczyny:
- Małe cząsteczki dostające się przez uszkodzone przewody giętkie
- Uszkodzony/wadliwy, słabej jakości filtr powietrza przepuszczający zanieczyszczenia do przewodu wlotu powietrza
- Pozostałości po poprzedniej awarii turbosprężarki
- Elementy silnika, np. zawory lub fragmenty uszkodzonego tłoku, końcówki wtryskiwacza
- Cząsteczki stałe w spalinach, np. koks pochodzący z nieprawidłowego spalania mieszanki
Zapobieganie:
- Sprawdzić czy przewody dolotowe nie są zablokowane/przerwane i czy nie zostały w nich pozostałości poprzedniej awarii
- Upewnić się czy w układzie nie ma żadnych fragmentów silnika pozostałych po poprzedniej awarii
- Użycie nowych uszczelek zapobiega możliwości zerwania się uszczelki i zapewnia idealne uszczelnienie
WYCIEKI OLEJU
Przyczyny wycieku oleju od strony kompresji:
- Blokada/ograniczenie w rurze doprowadzającej powietrze lub filtrze powietrza może wytwarzać próżnię, co z kolei powoduje wyciek oleju od strony kompresji
- Przedostanie się dodatkowego powietrza do przewodów wlotu lub do Intercoolera
Przyczyny wycieku oleju od strony turbiny:
- Nieszczelny układ wydechowy
- Zatkana obudowa łożyskowań
- Nieszczelny układ recyrkulacji spalin (EGR)
Przyczyny wycieku oleju z obydwu stron:
- Powtarzające się wyłączenia gorącego silnika prowadzące do karbonizacji oleju w obudowie centralnej
- Fizyczne uszkodzenie części obrotowych turbosprężarek i nadmierny luz na łożyskach
- Montaż niewłaściwej turbosprężarki
- Ograniczenia w rurze powrotnej oleju
Oznaki:
- Niebieski lub czarny dym z rury wydechowej
- Zgięcie lub uszkodzenie rury powrotnej oleju i ślady wycieku oleju od strony kompresji
Zapobieganie:
- Upewnić się, że układ odpowietrzania i spływ oleju nie są zablokowane
- Sprawdzić czy układ wydechowy jest szczelny
- Upewnić się, że filtr cząstek stałych i katalizator nie są zablokowane