Telefon   +48 517 315 884

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przyczyny awarii

W celu pomocy w identyfikacji uszkodzeń w sytuacjach reklamacyjnych i udzielenia porad na temat sposobów uniknięcia przyszłych awarii, poniższe informacje przedstawiają najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. Aby uzyskać więcej informacji skontaktuj się z nami.

 

ZABRUDZENIE OLEJOWE

Przyczyny:

  • Gdy używany jest zatkany/uszkodzony lub niskiej jakości filtr oleju
  • Nadmiar wilgoci prowadzący do przedwczesnej degradacji oleju
  • Duża ilość nagaru w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej
  • Olej zanieczyszczony paliwem
  • Cząsteczki nagaru osadzające się w przewodach olejowych

 

Oznaki:

Rysy na czopach łożyskowych wałka: 

Rysy na czopach łożyskowych waka

 

Rysy na częściach oporowych:

Rysy na czciach oporowych

 

Rysy na bieżniach łożyska:

Rysy na bieniach

 

 

Zapobieganie:

  • Stosowanie nowego oleju i filtrów pomaga ograniczyć ryzyko zabrudzenia
  • Wymiana lub oczyszczenie przewodów doprowadzających olej i wbudowanych mikrofiltrów
  • Zachowanie ostrożności podczas wymiany oleju aby zapobiec przypadkowemu zanieczyszczeniu
  • Sprawdzenie stopnia zużycia silnika, w którym z czasem mogą się wytworzyć metalowe opiłki dostające się do oleju

 

 

OVERSPEEDING

Przyczyny:

  • Modyfikacje silnika, w tym "chipowanie" czy "over-fuelling" (nadmierne zasilanie paliwem)
  • Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki
  • Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu zmiennej geometrii
  • Zużyte wtryskiwacze
  • Utrata sygnału do elektronicznego siłownika/sterownika (SREA) przepustnicy spalin lub sterowania zmienną geometrią

Oznaki:

 Rozerwanie koła kompresji:

rozerwanie koła komprezji

 

Efekt „skórki pomarańczy” na tylnej ścianie kołaefekt skórki pomarańczy

 

Ślady otarć na łopatkach koła:

ślady otarć

 

 

Zapobieganie:

  • Należy sprawdzić czy przewód dolotowy nie jest przerwany czy zablokowany
  • Upewnij się, że zawór upustowy lub mechanizm zmiennej geometrii rusza się swobodnie i jest dobrze skalibrowany
  • Unikaj chip-tuningu i nadmiernego zasilania paliwem

 

BRAK SMAROWANIA

Przyczyny:

  • Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju
  • Niski poziom oleju w misce olejowej
  • Niewłaściwa uszczelka przewodu zasilającego powodująca ograniczenie dopływu oleju
  • Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju
  • Nie zalanie turbosprężarki olejem przed pierwszym uruchomieniem

Oznaki:

  • Ślady odłożonego materiału z łożyska ślizgowego

 

            Ślady przegrzania na wałku:ślady przegrzania na wałku

 

             Wytarte prowadnice smarujące łożyska oporowego:

wytarte prowadnice

 

 

Zapobieganie:

  • Sprawdzić czy ciśnienie oleju jest prawidłowe
  • Zalać turbosprężarkę olejem przed pierwszym uruchomieniem
  • Nie wolno stosować silikonu do montażu uszczelek olejowych gdyż może on z łatwością oderwać się i zablokować przepływ oleju
  • Wyczyszczenie lub wymiana przewodów doprowadzających olej usunie osady węgla i zabrudzenia mogące ograniczać dopływ oleju do systemu łożyskowania
  • Użyj świeżego oleju i nowych filtrów przed montażem nowej turbosprężarki

 

CIAŁO OBCE

Przyczyny:

  • Małe cząsteczki dostające się przez uszkodzone przewody giętkie
  • Uszkodzony/wadliwy, słabej jakości filtr powietrza przepuszczający zanieczyszczenia do przewodu wlotu powietrza
  • Pozostałości po poprzedniej awarii turbosprężarki
  • Elementy silnika, np. zawory lub fragmenty uszkodzonego tłoku, końcówki wtryskiwacza
  • Cząsteczki stałe w spalinach, np. koks pochodzący z nieprawidłowego spalania mieszanki

Oznaki:

  • Uszkodzenie łopatek koła kompresji lub wałka

 

Wżery na łopatkach zmiennej geometrii:

uszkodzenie łopatek

 

 

 

uszkodzenie łopatek

 

Wzery na łopatkach

 


Zapobieganie:

  • Sprawdzić czy przewody dolotowe nie są zablokowane/przerwane i czy nie zostały w nich pozostałości poprzedniej awarii
  • Upewnić się czy w układzie nie ma żadnych fragmentów silnika pozostałych po poprzedniej awarii
  • Użycie nowych uszczelek zapobiega możliwości zerwania się uszczelki i zapewnia idealne uszczelnienie

 

WYCIEKI OLEJU

Przyczyny wycieku oleju od strony kompresji:

  • Blokada/ograniczenie w rurze doprowadzającej powietrze lub filtrze powietrza może wytwarzać próżnię, co z kolei powoduje wyciek oleju od strony kompresji
  • Przedostanie się dodatkowego powietrza do przewodów wlotu lub do Intercoolera

Przyczyny wycieku oleju od strony turbiny:

  • Nieszczelny układ wydechowy
  • Zatkana obudowa łożyskowań
  • Nieszczelny układ recyrkulacji spalin (EGR)

Przyczyny wycieku oleju z obydwu stron:

  • Powtarzające się wyłączenia gorącego silnika prowadzące do karbonizacji oleju w obudowie centralnej
  • Fizyczne uszkodzenie części obrotowych turbosprężarek i nadmierny luz na łożyskach
  • Montaż niewłaściwej turbosprężarki
  • Ograniczenia w rurze powrotnej oleju

Oznaki:

  • Niebieski lub czarny dym z rury wydechowej
  • Zgięcie lub uszkodzenie rury powrotnej oleju i ślady wycieku oleju od strony kompresji

Zapobieganie:

  • Upewnić się, że układ odpowietrzania i spływ oleju nie są zablokowane
  • Sprawdzić czy układ wydechowy jest szczelny
  • Upewnić się, że filtr cząstek stałych i katalizator nie są zablokowane

 

Masz pytania? Skontaktuj się z nami:

 

ikona telefonu

Telefon

+48 517 315 884

 

ikona listu

E-mail
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ikona punkt

Adres
ul. Rzemień 78,
39-322 Rzemień
Pn – Pt: 08:00 – 16:00