Turbosprężarka - jak działa?
1. Zasada działania i budowa turbo
Aby móc zrozumieć to, jak działa turbosprężarka, należy wspomnieć, że zbudowana jest ona z dwóch kluczowanych części: turbiny (ciepła strona muszli) oraz sprężarki (zimna strona turbiny). Jej działanie jest proste; turbosprężarka zasilana jest spalinami z silnika padającymi na turbinę, napędzając jej wirnik, który osadzony jest na tym samym wale, co koło kompresji, które również się obraca. Spaliny prowadzone są do układu wydechowego. W przypadku strony zimnej – sprężarki - powietrze zasysane jest z zewnątrz, następnie przechodzi przez koło kompresji. W sportowych samochodach spotkać można dodatkowe chłodzenie w postaci intercoolera. Tak ochłodzone powietrze trafia do silnika, gdzie ponownie przebędzie drogę do turbiny.
Co do tego, jak działa turbosprężarka w dieslu w porównaniu z turbo w pojeździe z silnikiem benzynowym, to nie ma tu praktycznie żadnej różnicy w ich pracy oprócz tego, że benzyna bez turbo poradzi sobie lepiej niż diesel.
Jeżeli zastanawiasz się, kiedy włącza się turbina w samochodzie, odpowiedź może Cię zaskoczyć, ponieważ turbo swoją pracę zaczyna już od momentu uruchomiania silnika, a nie, jak podają niektóre internetowe źródła, od około 2 tys. – 3 tys. obr/min. Na tym poziomie jej praca jest bardziej odczuwalna, stąd też to mylne stwierdzenie.
Prawidłowe użytkowanie z turbodoładowaniem
O ile element układu turbodoładowania, jakim jest turbo i jego budowa i zasada działania są proste, tak już w przypadku jej praca, która odbywa się w ekstremalnych warunkach, wymaga pewnej świadomości właściciela pojazdu na temat jej eksploatacji.
Jak prawidłowo użytkować pojazd wyposażony w turbosprężarkę?
1. Konsekwentnie sprawdzać poziom oleju.
2. Unikać jazdy na wysokich obrotach, kiedy jednostka napędowa jest jeszcze zimna.
3. Po dynamicznej jeździe pamiętać należy o schłodzeniu turbiny – wystarczy kilkanaście sekund na wolnych obrotach.
4. Przeprowadzać należy regularną diagnostykę układu turbodoładowania.
5. Stosować powinno się wyłącznie olej zalecany przez producenta o wysokich właściwościach, tak samo należy postępować w przypadku filtra oleju.
Jednym z najgorszych błędów popełnianych przez kierowców zaraz po jeździe pojazdem, kiedy stan oleju jest niski lub nawet zerowy jest bagatelizowanie objawów wskazujących na awarię turbosprężarki. Jazda z uszkodzoną turbiną spowodować może nie tylko poważną awarię samego turbo, ale również uszkodzić może jednostkę napędową.