Telefon   +48 517 315 884

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Montaż turbosprężarki

Przed zamontowaniem turbosprężąrki zregenerowanej, należy odszukać i usunąć przyczynę awarii poprzedniej turbosprężarki.

Nie wolno stosować silikonu oraz pasty uszczelniającej podczas montażu turbosprężarki.

1. Jeżeli są ślady oleju w części ssącej turbosprężarki, należy wyczyścić wszystkie przewody ssące, oraz chłodnicę powietrza (intercooler). Należy sprawdzić mocowania całego układu dolotowego i dokręcić wszystkie opaski zaciskowe na drodze:

filtr powietrza -> turbosprężarka

turbosprężarka -> intercooler -> kolektor dolotowy

Każda nieszczelności, oraz zabrudzenia mogą spowodować piski, gwizdy lub nawet mogą doprowadzić do ponownej awarii turbosprężarki.

Częstą przyczyną awarii jest przejście filtra oleju w tzw. bypass. Filtr oleju posiadają zawór obejściowy, który chroni silnik przed sytuacją, w której brudny filtr oleju traci swoją drożność. Zawór ten (by nie zatrzeć motoru) pozwala obejść filtrowanie i dostarczyć olej do silnika mimo zapchanego filtra. Praca brudnego filtra oleju w trybie obejścia (by-pass) prowadzi do przedostawania się zanieczyszczeń do obiegu oleju i w rezultacie do podawania zanieczyszczeń do łożyskowania turbosprężarki. Może to być powtórną przyczyną uszkodzenia Turbosprężarki jeżeli nie oczyścimy układu smarowania. Należy zwrócić uwagę na przewód ciśnieniowy doprowadzający olej do turbosprężarki. Zdarza się, że jest on wyposażony w dodatkowy filtr oleju. Należy go wymienić, lub usunąć. Trzeba mieć świadomość, że pompa oleju, która pracowała na sucho (zatkany smok) nie nadaje się do ponownego użycia. Pasowanie łożysk w turbosprężarce to 0,04mm, łatwo zrozumieć, że nawet najmniejsze drobiny metalu, oderwany nagar itp. potrafią ponownie uszkodzić turbosprężarkę.

2. Kolejną częstą przyczyną awarii turbosprężarki jest złe działanie pompy oleju (Niewłaściwe ciśnienie). zdarza się, że tzw. Smok, który zasysa olej z miski olejowej jest zanieczyszczony i utrudnia pracę układu smarowania. Znajduje się na nim sitko które należy oczyścić.

Wymiana turbosprężarki na nową nie usuwając tej przyczyny skończy się ponowną awarią. Kontrolka na tablicy rozdzielczej pokazuje tylko ciśnienie minimalne - nie pokazuje czy ciśnienie oleju jest właściwe przy 5000 obr/min.

Należy zwrócić szczególną uwagę na kolektor wydechowy – czy nie jest popękany, czy nie istnieje ryzyko oderwania się sadzy, która mogła by spowodować zniszczenie turbosprężarki.

3. Należy sprawdzić poprawność działania pompy oleju (zmierzyć ciśnienie)

4. Jeżeli samochód wyposażono w zawór EGR należy upewnić się, że działa on prawidłowo.

5. Konieczna jest wymiana oleju w silniku, wraz z jego filtrem.

6. Należy wymienić filtr powietrza oraz usunąć zanieczyszczenia z układu dolotowego.

7. Należy wstrzyknąć około 15ml czystego oleju silnikowego do środka korpusu turbosprężarki przez zasilający otwór olejowy. Podczas wstrzykiwania należy obracać wirnik w celu rozprowadzenia oleju wewnątrz turbiny.

8. Zamontuj turbosprężarkę do silnika z wykorzystaniem nowych uszczelek (nie należy jeszcze dokręcać przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki).

9. Przewód doprowadzający ciśnienie oleju należy oczyścić i odpowietrzyć. Aby to wykonać należy odpiąć czujnik na pompie wtryskowej tak aby samochód kręcił rozrusznikiem, lecz nie odpalał. Przez rurkę ciśnieniową należy przelać ok 0,5 litra oleju. Po wykonaniu tej czynności przewód ciśnieniowy należy dokręcić do korpusu turbosprężarki.

10. Po uruchomieniu silnika pozostaw go co najmniej 30 sekund na biegu jałowym w celu napełnienia przewodów olejowych turbosprężarki.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami:

 

ikona telefonu

Telefon

+48 517 315 884

 

ikona listu

E-mail
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ikona punkt

Adres
ul. Rzemień 78,
39-322 Rzemień
Pn – Pt: 08:00 – 16:00