Strona korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.

close

Przyczyny awarii

Zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym


W przypadku wpadnięcia obcego materiału do korpusu ssącego turbinę powoduje on wyraźne i odczuwalne na kołach turbosprężarki uszkodzenia, które bardzo często dotykają także kompresora. Niesprawne układy: dolotowy oraz wydechowy są jedną z przyczyn powstawania zanieczyszczeń, kolejną jest nieprofesjonalne, a w niektórych przypadkach i błędne zamontowanie turbosprężarki. Drobiny, sól, piasek oraz zanieczyszczenia odbijające się od ścianek w konstrukcji są częstym powodem prowadzącym do całkowitego uszkodzenia lub wygięcia łopatek turbiny. Wysoka prędkość z jaką wirują łopatki turbin sprawia, że są one niezwykle podatne na wszelkie, nawet najdrobniejsze uszkodzenia.



 

 

Praca w ekstremalnych warunkach


Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu i uszkadzając go bezpowrotnie. Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika, gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału, z którego jest wykonany.

 Przyczyny przegrzania:

 

        •zablokowany lub zużyty filtr powietrza;

        •zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy;

        •złej jakości olej silnikowy;

        •zbyt rzadka wymiana oleju w silniku;

        •przedmuchy powietrza i spalin;

        •niesprawne wtryskiwacze;

        •źle zamocowany korpus turbiny;

        •niesprawny system smarowania turbosprężarki

        •niesprawny system odprowadzenia oleju



Ograniczone smarowanie lub jego brak


Niewłaściwe rozprowadzanie oleju lub jego złe wartości smarujące, bądź też nieprawidłowe ciśnienie oleju bezpośrednio wpływają na wypalenie i zniszczenie powierzchni łożysk w turbinie. Znaczny spadek lub błędne ciśnienie oleju przez dłuższy czas (około 800 sekund) powoduje widoczne oraz mające znaczenie dla działania całego układu napędowego przebarwienie się łożysk turbosprężarki. 
Niedobory ciśnienia to najszybszy sposób by spowodować awarię naszej sprężarki, a mogą one powstawać przez:

 

        •dłuższy okres nieużywania samochodu,

        •zbyt niski poziom oleju w silniku (pamiętaj by sprawdzać go regularnie!),

        •wadę, lub niesprawne działanie pompy olejowej,

        •znaczne zużycie silnika pojazdu,

        •nieprawidłowy start silnika po wymianie, lub regeneracji turbosprężarki,

        •problem z wężem smarującym turbosprężarkę (uszkodzenia mechaniczne, wady),

        •zbyt długą pracę silnika na znacznym pochyleniu,

        •usterkę układu odpowietrzania komory korbowej,

        •uruchomienie turbosprężarki "na sucho"

 

 

 

 
 
 

Zanieczyszczony olej


Brudny olej może powodować występowanie głębokich rys na łożyskach. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń należy stosować olej i filtry wysokiej jakości. Ponadto należy je wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu oraz po każdej naprawie turbosprężarki.
Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

 

       •zaniedbanie terminowej wymiany oleju;

       •zniszczony, zużyty lub niskiej jakości filtr oleju;

       •zużycie silnika (często silniki nadające się do remontu kapitalnego);

       •niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju;

       •niską jakość oleju.



PRZYCZYNY AWARII

Przyczyną przedwczesnego zużycia turbiny czasami są błędy konstrukcyjne, ale najczęściej doprowadza do tego niewłaściwy sposób eksploatacji.

PORADY

Przed zamontowaniem turbosprężąrki zregenerowanej, należy odszukać i usunąć przyczynę awarii poprzedniej turbosprężarki. Nie wolno stosować silikonu oraz pasty uszczelniającej podczas montażu turbosprężarki...